Alla inlägg den 26 januari 2015

Av Lars Andersson - 26 januari 2015 22:48

När jag nu är inne på detta ämne tänkte jag att ni kanske vill se vilka tecknare som inspirerat mig.

Detta är en av dem. På 70-talet läste jag hans serier Bernard Prince (gick i Fantomen) och Commanche (western).

Dom gavs även ut som fina album av Carlsen if


Han heter Hermann Huppen är från Belgien, 77 år, tecknar och målar fortfarande som en gud.

Den här filmen spelades visst in ifjol.


http://vimeo.com/108584929

Av Lars Andersson - 26 januari 2015 20:57

Och när jag säger serier då menar jag dom som finns tryckta i böcker och tidningar. 


1979 var jag 12 år. Då prenumererade jag på serietidningen Fantomen. Dom flesta i klassen prenumererade på "Buster" då, sånt var viktigt då. En del av ens identitet. "Buster" var en tidning med enbart sportserier. Inte dålig. Men min storasyster prenumererade på den så den fick jag ändå läsa.


Men Fantomen var bäst.

Varje år brukade dom ta in någon ny serie och nu hade dom hittat en serieversion av Sherlock Holmes som jag verkligen såg framemot att läsa. Jag hade sett en gammal film som hette "Baskervilles hund" och den hade spänning och mystik som verkligen kittlade nerverna. Dessutom verkade serien vara snyggt tecknat från dom förhandstittar man fick se. Baskervilles hund var den serie dom började med. Så höga förväntningar hade jag :) och så enormt besviken blev jag :(


 

(Nu är just detta uppslag från "En studie i rött", Det var den första jag hittade när jag letade i förrådet, men serien var sig lik hela tiden). Snyggt tecknad men otroligt tråkigt berättad. Vår gammla gråhund, Klinga hemma på gården såg mer skräckinjagande ut än spökhunden på heden.


Jag försökte läsa dom här serierna men det gick bara ett par sidor sen hoppade jag vidare till "Rick O´shay" eller "Blixt Gordon"


Vart vill han komma med den här texten tänker du kanske nu ;)


Jo, jag har nu prenumererat på Agent X9 sedan några år. Nu är det kanske mer i studiesyfte än nöjet att läsa, men det händer att det kommer serier som får en att lyfta på ögonbrynen. Dom kör sedan 2 nummer tillbaka en annan, ny serieversion av just Sherlock Holmes. Första anblicken var att den var väldigt konstigt tecknad. Nästan som illustrationer i en barnbok.


Men jag tänkte att jag skulle ge den en chans ändå. När jag nu får tidningen i brevlådan. Den kan ju inte vara sämre än den dom körde i Fantomen 1979. Eller kan den? Teckningarna fick mig att tveka. Skulle denna serieversion en gång för alla ta död på Sherlock Holmes som seriefigur.


Tvärtom! Efter ett par sidor slutade jag irritera mig över teckningarna och serien hade en väldigt skön rytm. Just denna sida fick jag en känsla av den Sherlock Holmes jag en gång lärde känna i den där gamla svart-vita filmen.



 

Och nu fick jag veta att man även börjat ge ut den i snygga album:


http://shop.apartforlag.se/sherlock-holmes-en-studie-i-rott


Den har jag beställt. Och till skillnad från Fantomen nr 2 1979 vet jag att mina förväntningar kommer att infrias denna gång.


Allt var inte bättre förr.


/Lars

Av Lars Andersson - 26 januari 2015 05:01

Klockan är fem. Medans kaffet klarnar startar jag upp min dator.

Det är måndagmorgon och jag är uppe, ovanligt tidigt. Kanske beror det på bloggen.

Det var skoj att börja skriva, och att ni var så många som ville läsa. Jag kommer inte att bli djup eller långrandig.

Inga predikningar heller om vad som är rätt och fel. Inte den här tiden på dagen i varje fall. Bara reflektioner och tankar.


Måndagar är inte som måndagar brukar vara. Det fanns tider i livet då ångesten inför denna dag var värre än dagen i sig. Nu tycker jag att det är rätt skönt att åka till jobbet. Matdosan är klar. Tänk vilken fantastisk maskin vi har ivår kropp egentligen. Några korvbitar, lite grönsaker och vi får energi att hålla igång en hel dag. Men bäst ändå...Det är nog kaffet.


 

Den här dagen blir nog bra. Hoppas din blir detsamma.


/Lars

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Jag jobbar som Maskinarbetare på Siljum Mekan. På min fritid tecknar jag serier och spelar gitarr. Spelar även bas i coverbandet "Complayners"

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Januari 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards