Alla inlägg den 4 februari 2015

Av Lars Andersson - 4 februari 2015 20:13

 

Jag har följt serien Dylan Dog sedan Ades Media började publicera den. Det var ungefär samtidigt som min egen bok om bok om Gustapärsa släpptes (2013). Andreas (Ades) hjälpte mig med sättningen av albumet och utan hans hjälp hade jag inte hunnit till den utsatta tiden. Som var i November 2013 på biblioteket i Robertsfors.


Första albumet med Dylan Dog var jag nog lite skeptisk till. För att det skulle handla om skräck. Jag var lite less på vampyrer och zombies och kände egentligen inte för att börja läsa en serie med det ämnet. Men oj vad överraskad jag blev. Första albumet var tillräckligt bra för att väcka nyfikenheten. I samband med varje album släpptes även ett häfte som gav fler smakprover. Det var nog det första häftet som fick mig att besluta att fortsätta följa denna serie.


Men andra albumet (De sista ljuva åren) var det som fick mig fast. Så snyggt tecknat och en otroligt intelligent historia som visar att DD är lika mycket socialt och samhällsbottnad som spöklik och stämningsfull.


Och sedan kom tredje albumet, (Mater Morbi) som jag känner, fastställer att Dylan Dog har kommit till Sverige för att stanna. I seriens hemland Italien blev den som en brandfackla i diskussionen om dödshjälp och diskuterades av samhällsdebattörer och högt uppsatta politiker. Tänk att en serie kan ha en sån betydelse. Men läser man den förstår man.


Jag har även det fjärde albumet, "Avgrunden" Men det har jag inte hunnit läsa än.


I december hörde Andreas av sig och undrade om jag kunde göra fanart till Dylan Dog. Han ville att jag skulle göra något i svart/vitt med temat: Dylan Dog i Norrland.


Eftersom han tidigare berättat om samlare från Italien som köper hans svenska album blev jag väldigt glad att få den äran. 


Så här tänker jag visa hur den teckningen växte fram.


Först gjorde jag en skiss som jag mailade till Andreas under mellandagarna(30/12 2014)


 


"bra jobbat" var svaret jag fick och det klartecken jag behövde.

Sen började jag tuscha. Nu när det bara var EN bild tog jag fram stålstiftet och penseln. Dom klassiska verktygen som för mig ger det mest gedigna resultatet, men som jag aldrig har tid att använda då jag tecknar serier annars.



 


Sen ville jag ha lite snö. Den här skickade jag den 1:a januari. Då skulle Andreas skicka den vidare till det Italienska förlaget för att få den godkänd.


 


Förra veckan fick jag svar att teckningen blev godkänd. Men jag passade på att göra den i färg under tiden.





jag skickade även den till Andreas, som bonus.


Här finns mer info om böckerna jag nämnde från början


https://www.facebook.com/DylanDogSweden?fref=ts

http://adesmedia.se/dylandog/


Det är bland det bästa som ges ut idag, enligt mig


väl mött

/Lars

Presentation


Jag jobbar som Maskinarbetare på Siljum Mekan. På min fritid tecknar jag serier och spelar gitarr. Spelar även bas i coverbandet "Complayners"

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards