Alla inlägg den 14 februari 2015

Av Lars Andersson - 14 februari 2015 10:42

Då har jag på morgonkvisten läst ut det Fantomenäventyr jag gjorde reklam för innan jag ens läst det. "Pesten i Venedig"


Men rekommendationen står kvar starkare än någonsin. Detta är faktiskt hittills en av årets stora serieupplevelser. Den första var Sherlock Holmes som jag skrev om tidigare. (Det finns en annan också men den ska jag inte nämna än. Då kommer ni att tro att jag försvunnit i Serieträsket för att aldrig återvända.)


Men Fantomen är mainstream och en av dom få serietidningar som finns kvar från dom gyllene åren på 70- och 80-talet.

Tidningen har övergått till färg vilket jag tycker är lite tråkigt. Jag tycker att den svartvita varianten bidrog till att göra figuren mer mystisk och stämningsfull. Den åsikten verkar inte många dela tyvärr. Kanske färgövergången gjorde att den överlevde då tidningar som Serie-nytt, Seriemagasinet...mm försvann.


Men åter till den aktuella tidningen.


   


Det är en historisk berättelse som utspelar sig i Venedig på 1500-talet. Fantomen anländer till Venedig på ett skepp där svarta döden (även kallad Digerdöden) brutit ut. En skoningslös sjukdom som dödade en tredjedel av Europas befolkning på medeltiden.


Alla som befinner sig på skeppet hamnar på ett karantänsjukhus. Naturligtvis finns det en liten kärlekshistoria inbäddad i det hela. Fantomen är förälskad från första rutan, och kärleken till den vackra Lucia Croce blir kärnan i hela berättelsen.


 


Allt är mycket trovärdigt. Man ser en värld i förfall. Döden sprider sig i ett kaos som plockar fram dom absolut sämsta egenskaper som finns hos en människa. Galna religiösa fanatiker, plundrare och mördare i medeltidens skuggor.


 


Ett visst obehag sprider sig i kroppen. Hur skulle dagens Europa reagera om en sjukdom som Ebola fick fäste här?


En berättelse som väcker tankar som sprider sig utöver berättelsens ramar, är en bra berättelse. 


Den är skriven av Janne Lundström, en legend i den svenska seriehistorien. Tecknad av Hans Lindahl, som sedan debuten i Svenska serier på 80-talet aldrig gjort en läsare besviken.


Även denna får en fyra på en femgradig skala.


Det enda jag saknar är mystiken. Men man kan inte få allt.


/Lars

Presentation


Jag jobbar som Maskinarbetare på Siljum Mekan. På min fritid tecknar jag serier och spelar gitarr. Spelar även bas i coverbandet "Complayners"

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards