Direktlänk till inlägg 21 februari 2015

Det heter Sumi-e

Av Lars Andersson - 21 februari 2015 09:48

För några dagar sedan köpte jag ett japanskt konst-set innehållande en tuschflaska, ett block med tunna papper och en pensel.


 


Ett impulsköp medger jag men jag kände mig lite "wild and crazy"   


Efter att ha googlat idag har jag funnit att jag kommit över verktyg till ett mångtusenårigt asiatiskt hantverk.

Sumi-e


Nu har jag just gått igenom några filmer på Youtube som är helt fantastiska. Detta är en av dom:



För första gången på väldigt länge känner jag den stämning som Akira Kurosawa hade i sina filmer.


Jag kommer att använda denna pensel tillverkad av gethår. på mitt eget sätt, i mitt skapande.

Men just nu känns det spännande.


Detta var en bild jag lyckades få till igår ivarje fall.  


Jag har använt sumi-e penseln till dom grova linjerna och det klassiska stålstiftet till dom fina.


allt gott


/Lars 


ps

Detta var förresten dom första dragen jag gjorde. Bara så att ni vet vad som var min första inspirationskälla.

Men det vet ni nog redan

 

ds

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lars Andersson - 22 juli 2020 11:08

av Mats Källblad utgiven av Albumförlaget     De första avsnitten läste jag för ett år sedan i Galago och jag var nästan på väg att skaffa mig en prenumeration på tidningen. Den finns ju inte att köpa på vanliga affärer längre. Enda stället ...

Av Lars Andersson - 21 februari 2019 21:25


 

Av Lars Andersson - 6 maj 2017 20:15

Jag är både nyfiken och intresserad som rädd och obekväm i att göra en självbiografisk serie. Här är en kort strip som skulle kunna vara en början.        ...

Av Lars Andersson - 14 februari 2017 18:49

Nu har jag kommit över en riktig pärla. Nämligen de första serierna om Doctor Strange. Serier publicerade i den amerikanska tidningen strange tales från 1963-66. Skrivna av Stan Lee och tecknade av Steve Ditko. Samma team som skapade självaste spider...

Av Lars Andersson - 12 februari 2017 17:53

Det har gått bra. Suget har kommit över mig några gånger men nikotintuggummin fungerar. Givetvis ska jag fasa ut dessa också så småningom. Men än så länge får de hänga kvar. Den här gången kommer jag att fokusera på vanan i första hand och nikotinb...

Presentation


Jag jobbar som Maskinarbetare på Siljum Mekan. På min fritid tecknar jag serier och spelar gitarr. Spelar även bas i coverbandet "Complayners"

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards