Direktlänk till inlägg 15 mars 2015

Alltid rött! Alltid rätt!

Av Lars Andersson - 15 mars 2015 17:45

"Ett hjärta

Är alltid rött!

Ett hjärta

har alltid rätt!

Ett hjärta....

stinker blod och svett

...ett hjärta har alltid rätt"

 


Så sjöng THåström i Imperiet på 80-talet. Så vackert och så sant.


Jag kommer nu att skriva den mest personliga bloggtexten jag någonsin skrivit. Ingen av er kommer någonsin att kunna se mig i ögonen efter denna och tänka att allt är som vanligt.


Jag börjar med ett gammalt minne. Jag var 5 eller 6 år. Min far, som var skogsarbetare, kom hem från jobbet. Han var utsliten. Jag var förväntansfull vid hans hemkomst men dom senaste åren hade han blivit allt tröttare. Högt blodtryck och kärlkramp gjorde att han stupade isäng så fort han ätit. Ibland i sängen ibland på kökssoffan. Ibland satt han och såg några minuter på nyheterna för att insjunka i sömn och snarka.


Jag väntade på honom för att höra historierna. Berättelserna om jättarna, om trollet Morgan och hans familj, om SkobersOl, om kusarna på Kushällberget. När han lagt sig brukade jag krypa ner bredvid honom och han lät mitt huvud vila på hans enorma överarm. En arm som gjort honom till distriktsmästare i tyngdlyftning i unga dar. Jag hade väntat mig historier men... jag hörde bara snarkningar. Han luktade motorsågsavgaser, Diesel och svett.

Och jag...jag tyckte ändå om att känna den doften.


Åren gick och jag blev äldre. Den moderna tiden lärde mig att avgaser och svett var äckliga lukter. Något som man inte lägger sitt huvud mot. Så jag gjorde det aldrig mer.


Och han var inte en sån som ville kramas. Hans kärlek var så stor att man kände den ändå. Det räckte med ett ord eller en blick. Alla som en gång mött honom vet vad jag talar om. 


Men eftersom tiden gått har jag kommit till insikten att kramar är viktiga. Även om den du älskar luktar illa och är sjuk är det faktiskt just då han behöver det som mest. Just då....


Idag ångrar jag att jag inte gav honom en kram eller att jag inte lade mig vid hans sida när han hade som mest ont. För det var verkligen då han behövde det. Och det var också då han lade ut sin arm för mig att vila på.


Även om jag idag tycker att svett och avgaser luktar illa skulle jag byta ut alla mina kvarvarande dagar mot en minut, att lägga mitt huvud på hans arm och känna dom dofterna på samma oskuldsfulla sätt jag kände dom då. 


För ett hjärta har alltid rätt...

och ett hjärta är alltid rött!

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lars Andersson - 22 juli 2020 11:08

av Mats Källblad utgiven av Albumförlaget     De första avsnitten läste jag för ett år sedan i Galago och jag var nästan på väg att skaffa mig en prenumeration på tidningen. Den finns ju inte att köpa på vanliga affärer längre. Enda stället ...

Av Lars Andersson - 21 februari 2019 21:25


 

Av Lars Andersson - 6 maj 2017 20:15

Jag är både nyfiken och intresserad som rädd och obekväm i att göra en självbiografisk serie. Här är en kort strip som skulle kunna vara en början.        ...

Av Lars Andersson - 14 februari 2017 18:49

Nu har jag kommit över en riktig pärla. Nämligen de första serierna om Doctor Strange. Serier publicerade i den amerikanska tidningen strange tales från 1963-66. Skrivna av Stan Lee och tecknade av Steve Ditko. Samma team som skapade självaste spider...

Av Lars Andersson - 12 februari 2017 17:53

Det har gått bra. Suget har kommit över mig några gånger men nikotintuggummin fungerar. Givetvis ska jag fasa ut dessa också så småningom. Men än så länge får de hänga kvar. Den här gången kommer jag att fokusera på vanan i första hand och nikotinb...

Presentation


Jag jobbar som Maskinarbetare på Siljum Mekan. På min fritid tecknar jag serier och spelar gitarr. Spelar även bas i coverbandet "Complayners"

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards