Direktlänk till inlägg 17 juni 2015

Det gäller 100% inget annat

Av Lars Andersson - 17 juni 2015 04:29

Jaha då sitter man här framför datorn halvfem på morgonen och skall försöka skriva av sig litegrann.


Jag har sett en VM-fotbollsmatch där de svenska damerna mötte de Australiska. Jag är ju inte speciellt idrottsintresserad men när det blir stora internationella spel som OS och VM brukar jag se. Det ger mig en känsla att vi alla är av samma sort och vi behöver inga större konflikter eller tävlingar i världen än just dessa. Det är en magisk känsla att se människor från Europa möta likasinnade från Afrika eller Asien. Alla är där av samma anledning, alla tävlar med samma regler. Varför diskutera om vilket träningssystem eller näringsintag som skall ge dom starkaste hoppmusklerna.


Hoppa bara! Den som hoppar högst vinner. Skål för vinnaren och heder till alla som deltog i tävlingen.


Inför VM var det diskussioner på sociala medier om det verkligen skulle få kallas VM. Det var ju bara damer som spelade och då var det ju inte ett "riktigt" fotbolls-VM menade några. Ett vansinnigt argument tycker jag. Det är ju inte bara i fotboll man delar upp tävlarna i olika kategorier. I boxning har man olika viktklasser och den som är världsmästare i flugvikt är väl lika mycket världsmästare som den i tungvikt. Eller?


Nåväl. jag deltog aldrig i några diskussioner utan bestämde mig själv för att kalla detta för VM. Och även om det var i Kanada och därmed skulle sändas på nätterna skulle jag på samma sätt jag följt andra evenemang försöka se några matcher och speciellt dom svenska. Så med minnet färskt då jag släpade mig upp på natten för att se dom svenska herrarna "gräva guld" 1994 eller då Niklas Johnsson kämpade till sig ett silver i femmilen, skulle jag upp åtminstone en natt och stötta de svenska fotbollsspelarna då dom kämpar i Kanada. För mig är det inte bara med bara med ord jag vill visa stöd . Det är en ganska lätt uppoffring att stiga upp och under några timmar se en trevlig underhållning som fotboll faktiskt är.


Det kanske bidrar att jag är far till tre döttrar också. En av de stora problemen vi har i världen är faktiskt jämställdheten mellan kvinnor och män. När man som jag har lite distans till alla former av lekar är det kanske lätt att ta denna ställning. Om man ser barn växa upp är det roligt att lyssna till deras drömmar och mål, och många gånger har jag funderat över varför inte tjejer ska tillåtas att ha samma drömmar som killar. När mina barn växte upp fanns det inga proffs inom damidrotterna. När jag själv växte upp hade damerna just börjat spela fotboll i egna serier. Före det fanns det inte ens damfotboll. Visst måste vi börja någonstans för en rättvis och jämställd värld. Låt idrotten bli det. Så heja Sverige. Lycka till i VM!

 
 
Andreas Eriksson

Andreas Eriksson

17 juni 2015 13:45

Jag recenserade en bok på temat alldeles innan VM drog igång, värd att åtminstone låna på biblioteket :)
http://norran.se/noje-kultur/litteratur/bok-om-sportsliga-sjalvklarheter-405158

http://www.adesmedia.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lars Andersson - 22 juli 2020 11:08

av Mats Källblad utgiven av Albumförlaget     De första avsnitten läste jag för ett år sedan i Galago och jag var nästan på väg att skaffa mig en prenumeration på tidningen. Den finns ju inte att köpa på vanliga affärer längre. Enda stället ...

Av Lars Andersson - 21 februari 2019 21:25


 

Av Lars Andersson - 6 maj 2017 20:15

Jag är både nyfiken och intresserad som rädd och obekväm i att göra en självbiografisk serie. Här är en kort strip som skulle kunna vara en början.        ...

Av Lars Andersson - 14 februari 2017 18:49

Nu har jag kommit över en riktig pärla. Nämligen de första serierna om Doctor Strange. Serier publicerade i den amerikanska tidningen strange tales från 1963-66. Skrivna av Stan Lee och tecknade av Steve Ditko. Samma team som skapade självaste spider...

Av Lars Andersson - 12 februari 2017 17:53

Det har gått bra. Suget har kommit över mig några gånger men nikotintuggummin fungerar. Givetvis ska jag fasa ut dessa också så småningom. Men än så länge får de hänga kvar. Den här gången kommer jag att fokusera på vanan i första hand och nikotinb...

Presentation


Jag jobbar som Maskinarbetare på Siljum Mekan. På min fritid tecknar jag serier och spelar gitarr. Spelar även bas i coverbandet "Complayners"

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards