Direktlänk till inlägg 28 augusti 2015

Luftslottet som sprängdes. Millenium som serie

Av Lars Andersson - 28 augusti 2015 09:09

När jag inte själv försöker skapa serier brukar jag fördriva tiden med att läsa dem.


Det sista jag läste var den tredje delen av  Millenium, Luftslottet som sprängdes.  


Det finns faktiskt två serieversioner av denna fantastiska berättelse som tagit världen med storm. Den ena är en fransk-belgisk som publiceras i den svenska serietidningen Agent X9. Den har jag skrivit om tidigare i bloggen: 

http://larsanders.bloggplatsen.se/2015/06/07/11114764-arets-sommarserie-agent-x9/


Då skrev jag att jag tyckte att den var bättre men jag har ändrat mig. Man måste inte välja :) man kan gilla båda.

Jag tycker att dom kompletterar varandra, och bara det är fantastiskt...att man kan göra två serieadaptioner som skjiljer sig åt, både med teckningar och manus.


Den andra är amerikansk och utges i Sverige av Norstedts förlag i fina böcker med bra tryck. Amerikansk och amerikansk den är utgiven av det amerikanska förlaget Vertigo men manusförfattaren, Denise Mina, är från Skottland och tecknarna Andrea Mutti och Antonio Fuso är båda från Italien. I de första böckerna var det en argentinsk tecknare som hette Leonardo Manco med...men han var bara med några sidor i den förra boken och verkar ha ersatts av Fuso helt i den sista. Jag saknar hans teckningar.


Den här börjar med att Lisbeth och hennes pappa läggs in på sjukhus. Lisbeth, för att pappan skjutit och försökt begrava henne och pappan (en fd KGB-agent) för att ha fått ett Yxhugg av Lisbeth i huvudet.

 


Dom första sidorna är riktigt spännande. Eftersom Lisbeths bakgrund som en psykiskt störd kriminell matats ut i massmedia betraktas hon som den farliga men inga misstankar faller på pappan som är känd som en seriös affärsman under namnet Bodin.


Han är den som återfrisknar snabbast och Lisbeth ligger försvarslös i sin säng och hör hur han hasar utanför dörren i korridoren. Här har man lyckats skapa en riktigt kuslig stämning i sann Hitchcockanda.


Ett hemligt agentgäng försöker använda vilka metoder som helst för att få henne tystad. Mikael Blomkvist och hans Milleniumgäng försöker hitta en lösning för att rädda Lisbeth från att än en gång bli inskriven på mentalsjukhus eller i värsta fall mördad.  


Jag tycker att den här bokserien var värd pengarna men jag jublar inte så högt. På en femgradig skala får den en stark trea. Det kunde ha blivit en fyra om det inte vore för Fusos teckningar. Dom är lite för grova för min smak, här är ett exempel:

 


Dom övre är tecknade av Mutti.


Egentligen tror jag att våra svenska serieskapare kunnat gjort ett ännu bättre jobb. Men det verkar inte som att någon av dem nappat på den idén.


Nu ser jag framemot när den franskbelgiska versionen kommer i agent X9.



 
 
Ingen bild

Håkan / Wakuran

29 augusti 2015 18:59

Jag vet inte om det var Mancos teckningar jag såg i ett tidigare exempel, men jag tycker det här är bättre. De förra teckningarna var väl lika slickade fotobearbetningar... Det här känns mer seriemässigt... Kanske litet generiskt, men iaf modern habil angloamerikansk serietidningsstil... Ungefär som senaste decenniets Vertigo- och Imageserier...

Lars Andersson

29 augusti 2015 19:18

Har du inte läst den, Håkan borde du göra det. Jag vet inte om jag vill uppmana folk att köpa den, men åtminstone låna och läsa. Jag ser inget som någon kopiering från filmen. Som jag minns att man gjorde med Blixt Gordon och Alien till exempel. Detta känns som en genuin serieprodukt.

 
Ingen bild

Håkan / Wakuran

29 augusti 2015 23:18

Ursäkta, du missförstod mig. Jag menade inte att man kopierat från filmen, men stilen kändes stel... Som om tecknaren tagit foton på sina kompisar och bara kalkerat av.. =/

Lars Andersson

29 augusti 2015 23:46

ok
då hänger jag med

men jag tycker det är bra flyt i serien.
Jag har inte hakat upp mig på något sånt.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lars Andersson - 22 juli 2020 11:08

av Mats Källblad utgiven av Albumförlaget     De första avsnitten läste jag för ett år sedan i Galago och jag var nästan på väg att skaffa mig en prenumeration på tidningen. Den finns ju inte att köpa på vanliga affärer längre. Enda stället ...

Av Lars Andersson - 21 februari 2019 21:25


 

Av Lars Andersson - 6 maj 2017 20:15

Jag är både nyfiken och intresserad som rädd och obekväm i att göra en självbiografisk serie. Här är en kort strip som skulle kunna vara en början.        ...

Av Lars Andersson - 14 februari 2017 18:49

Nu har jag kommit över en riktig pärla. Nämligen de första serierna om Doctor Strange. Serier publicerade i den amerikanska tidningen strange tales från 1963-66. Skrivna av Stan Lee och tecknade av Steve Ditko. Samma team som skapade självaste spider...

Av Lars Andersson - 12 februari 2017 17:53

Det har gått bra. Suget har kommit över mig några gånger men nikotintuggummin fungerar. Givetvis ska jag fasa ut dessa också så småningom. Men än så länge får de hänga kvar. Den här gången kommer jag att fokusera på vanan i första hand och nikotinb...

Presentation


Jag jobbar som Maskinarbetare på Siljum Mekan. På min fritid tecknar jag serier och spelar gitarr. Spelar även bas i coverbandet "Complayners"

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards