Alla inlägg den 13 september 2015

Av Lars Andersson - 13 september 2015 20:07

Då jag är sjuk och speciellt när jag har feber brukar jag passa på att läsa.

Dels duger man inte mycket annat till men dels får det man läser i feberyrselns dimma ett speciellt skimmer över sig som sedan blir svårt att glömma.


Nu har jag läst de två första albumen i en albumserie som heter Det tredje testamentet - Julius.

Historien är skriven av Alex Alice och tecknad av Robin Recht (1:a albumet) och Thimothee Montaigne (2:a).


Detta är en albumserie på totalt 5 böcker och är utgivet på svenska av Albumförlaget. Än så länge finns bara de första fyra att köpa.

 

 

Det börjar med att den romerske generalen, Julius, återvänder till Rom och sin dotter Livia efter ännu ett segerrikt fälttåg.


Med sig har han en fånge. En kristen man som tillsammans med judarna blivit besegrade av den romerska militärmakten i Alexandria men ändå vägrar falla på knä för Rom.


Generalen har en grym plan som går ut på att starta en brand i Rom, använda fången som syndabock vilket ska leda till att avrätta alla kristna i Rom. Hans dotter Livia som råkar tjuvlyssna då planerna smids är inte lika förtjust i dem.

 

Faderns planer grusas snart och dessa tre, vars livsöden nu sammanflätats kommer att påbörja en lång resa i en tid som i mina ögon alltid verkat spännande.

 


Det är tiden då romariket med sin våldsamma, blodiga historia börjar knaka i fogarna och en ny pacifistisk religion föds. 


Serien är vältecknad. Först märkte jag inte att det var två olika tecknare. Det enda jag kan säga är negativt är att teckningarna är nästan för bra.

FÖR bra för att vara en serie. Visa sidor är nästan som konstverk. Och mina åldrande ögon orkar inte ta in allt. 


På en 5-gradig skala får dessa två ändå en stark femma. Jag undrar om det inte är den bästa serie jag läst. 

 

Jag har i varje fall beställt de andra två delarna. 

Presentation


Jag jobbar som Maskinarbetare på Siljum Mekan. På min fritid tecknar jag serier och spelar gitarr. Spelar även bas i coverbandet "Complayners"

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards