Alla inlägg under oktober 2015

Av Lars Andersson - 18 oktober 2015 14:59

   

Miljöfrågorna har alltid betytt något för mig och jag vet att om vi inte gör något kommer förutsättningarna för liv på denna planet att upphöra. Detta är ett engagemang som jag ärvt från min far som var en människa som stod med ena foten i naturen. Han var på många sätt lik vår förfader Gustapärsa. Med en yxa och spade hade han kunnat överleva i stort sett varsomhelst. Det enda som krävdes var en frisk natur.


Det är den som är hotad nu och det är vi människor som ställer till det. Gifter, avgaser och andra föroreningar är det enda vi lämnar efter oss i vår rovdrift av jordens resurser. Jag kände ett behov att uttrycka något jag gått och burit inom mig. Det räckte inte med att köra en etanolbil eller göra en varmkompost. Jag ville säga till på allvar.

Och då kom svaret för mitt behov i Malin Svedjeholms projekt:

 

Serier för klimatet!


En uppmaning till alla serieskapare som bryr sig, att göra något konkret.


Men vad skulle jag göra?


Jag har aldrig varit bra på satir och humor. Jag vet inte varför, men folk har aldrig skrattat åt det jag gjort även om jag ansträngt mig för att göra det roligt.


Min far skrev lite dikter om sådant som han brydde sig om och då kom jag ihåg att det fanns ett antal dikter som faktiskt handlade om miljön. Och speciellt en som jag alltid betraktat som en av hans mästerverk. Denna:


 


  

(publicerad i Ordet fritt i Västerbottens Kuriren någon gång i början på 90-talet)


Först försökte jag bara plocka ut orden och illustrera dikten som den var. 

Men det gick inte.

Sen försökte jag skriva dikten som en text med mina ord men samma andemening.

Det funkade inte heller.


Då gjorde som han hade gjort och gick ut på långa promenader i skog och mark och lät tankarna ramla omkring lite i huvudet. Och då kom det   


En berättelse som fungerar fristående men som ändå är en tolkning av min pappas dikt.


Jag känner mig hedrad att få vara med i detta projekt. Bland serieskapare som inspirerat mig en gång i tiden, såsom Nicolas Krizan och Johan Andreasson. Men även med alla unga och nyskapande tecknare. Så förutom att serien är ett bidrag till ett projekt som jag hoppas kommer att betyda något så är det även en hyllning till min far och de värderingar han stod för. 

 

 

Och gå in på Facebooksidan serier för klimatet och ta till dig budskapet. 


https://www.facebook.com/serierforklimatet


Vi kan och vi måste förändra utvecklingen.


/Lars

Presentation


Jag jobbar som Maskinarbetare på Siljum Mekan. På min fritid tecknar jag serier och spelar gitarr. Spelar även bas i coverbandet "Complayners"

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards