Direktlänk till inlägg 17 mars 2016

Ska du någonsin köpa en Fantomentidning ska du göra det nu!

Av Lars Andersson - 17 mars 2016 17:52

Och varför det undrar du?


Ja, för att de publicerar den allra första Fantomen-serien, "Singhpiraterna", från 1936. Eftersom Fantomen som serie fyller 80 år kör tidningen lite jubileumsgrejer under året och detta är en av dem.


Jag har läst "Singhpiraterna" tidigare. Det var i den stora jubileumsboken från 1975. Den var ganska hårt klippt och redigerad men då, när jag var 11 år, var jag helt fascinerad av berättelsen och de fantastiska teckningarna. Det var bland det bästa jag läst av Fantomen och det tycker jag fortfarande, fast jag fyller 50 snart.


I tidningen som finns ute nu kör dom den precis som när den publicerades första gången, helt oredigerade dagsstrippar. till och med "imorgon"-textplattan fick vara kvar.

 

Vad är det som gör den så bra då?


Fantomen är ganska kaxig och smårolig. Han spelar allan med sin legend och skrämmer de vidskepliga skurkarna. Han kastar sig ofta in i farliga situationer helt oförberedd och för det mesta är det bara med tur han kommer undan med livet i behåll. 

 


Lee Falk som skrev berättelsen hade inte heller riktigt bestämt vart den skulle bära. först tänkte han att den bortskämde playboyen Jimmy Wells skulle vara fantomen (första rutan i strippen nedan).

 

Men sen tänkte han om och skapade legenden som skulle bli grunden för den Fantomen vi känner idag. 

 


Nu gjordes denna serie för 80 år sedan och därmed finns alla de fördomar som rådde då med. Både när det gäller asiater, färgade och kvinnor. Om man stör sig på sådant är det lika bra att låta den vara, själv tycker jag att det är positivt att världen har förändrats och man får se denna serie som ett tidsdokument, precis som gamla Bogart-filmer och Pippi Långstrump. Och Diana var nog ovanligt tuff med den tidens mått mätt.

Som kuriosa kan jag berätta att Ray Moore började med att rita ögonen under masken, men trycktekniken var så dålig på den tiden att det ofta blev helt svart. Därför lämnade man det fältet helt vitt, och så är det än idag.  

 


Även uppföljaren "Luftens Rövare" finns med i denna tidning och den, kära vänner, har jag aldrig läst.

Så ni som tänkt ringa mig ikväll göre sig icke besvär, mobilen är avstängd    


/Lars



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lars Andersson - 22 juli 2020 11:08

av Mats Källblad utgiven av Albumförlaget     De första avsnitten läste jag för ett år sedan i Galago och jag var nästan på väg att skaffa mig en prenumeration på tidningen. Den finns ju inte att köpa på vanliga affärer längre. Enda stället ...

Av Lars Andersson - 21 februari 2019 21:25


 

Av Lars Andersson - 6 maj 2017 20:15

Jag är både nyfiken och intresserad som rädd och obekväm i att göra en självbiografisk serie. Här är en kort strip som skulle kunna vara en början.        ...

Av Lars Andersson - 14 februari 2017 18:49

Nu har jag kommit över en riktig pärla. Nämligen de första serierna om Doctor Strange. Serier publicerade i den amerikanska tidningen strange tales från 1963-66. Skrivna av Stan Lee och tecknade av Steve Ditko. Samma team som skapade självaste spider...

Av Lars Andersson - 12 februari 2017 17:53

Det har gått bra. Suget har kommit över mig några gånger men nikotintuggummin fungerar. Givetvis ska jag fasa ut dessa också så småningom. Men än så länge får de hänga kvar. Den här gången kommer jag att fokusera på vanan i första hand och nikotinb...

Presentation


Jag jobbar som Maskinarbetare på Siljum Mekan. På min fritid tecknar jag serier och spelar gitarr. Spelar även bas i coverbandet "Complayners"

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards