Alla inlägg den 30 april 2016

Av Lars Andersson - 30 april 2016 09:23

 

Nu har jag läst Karl-Alfred, Det stora råkurret. av E.C Segar.

Det är dagstrippar från 1931, utgivet på svenska 1994 av Epix Förlag.


Som många andra känner jag till figuren genom tecknade filmer som gjorts.


Även om jag hört vilket mästerverk orginalserien är, har jag dock aldrig läst den förrän nu. Karl-Alfred, (eller Popeye som den heter på engelska) skapades av den amerikanska serieskaparen EC Segar 1929. Skrevs och tecknades av honom fram till hans död, 1938.


Serien börjar med att Karl-Alfred ska öppna en bank. Av någon anledning har han, Olivia och kompisen Castor en massa pengar som han vill göra något vettigt med. 

 

Som ni alla förstår så går det åt skogen med den idén men jag tyckte berättelsen var kul och hur den vänder upp och ner på begreppen. 


 

Det är väl inte skojare och bankdirektörer som ställer till det mest utan hellre Karl-Alfreds svaghet för söta tjejer. 


Sedan den, redan i förväg, utdömda idén går åt skogen blir Karl-Alfred anlitad av Kung Blozo i landet Esofagusta att hjälpa honom i kriget mot Tonsillvanien. Här finns den elake Generalen Bunzo som hotar att lönnmörda kungen så fort han inte får det som han vill. Men krigets meningslöshet blir ganska tydlig då varken Kungen eller Generalen vet varför man krigar.

Ganska snart blir general Bunzo Karl-Alfreds fiende och börjar planera hur han ska få honom ur vägen.

 

Det Karl-Alfred inte kan lösa med klurighet kan han alltid lösa med nävarna. 

 


Det har varit otroligt rogivande att läsa denna 84  sidor tjocka bok. Detta är något annat än de Disneyliknande filmer man sett. Berättelserna är fria och flummiga, skämten kan vara både råa och barnsliga. 


Man fattar inte att serien är över 80 år gammal. 

 

Den får en stark fyra på en femgradig skala.


Om du inte vill köpa den finns den kanske på ett bibliotek i närheten.  

 

/Lars

Presentation


Jag jobbar som Maskinarbetare på Siljum Mekan. På min fritid tecknar jag serier och spelar gitarr. Spelar även bas i coverbandet "Complayners"

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards