Alla inlägg under maj 2016

Av Lars Andersson - 18 maj 2016 13:35

Jag har varit lite lat på att uppdatera denna blogg. Men jag tycker att den är rätt skön att ha till hands när jag får lust att skriva om något som ligger varmt om hjärtat. Nu är det Fantomens tur igen.


Det senaste numret 10-11 2016 är en välinvesterad 50-lapp, om man vill ha en stunds underhållning och dessutom resa i Fantomens tidsmaskin. Omslaget av Henrik Sahlström är i en klass för sig. Hoppas att han aldrig tröttnar på att göra dessa.

 

Denna tidning består av 100 % Fantomen. Tre avslutade äventyr som representerar tre deccenium.

1940, -80 och 2010-talet(nu).


Den börjar med Slavarnas Järnväg(1986)Skrivet av Norman Worker och tecknat av Hans Lindahl. För oss som växte upp på 70-talet känner vi igen Workers fantastiska berättelser. Kanske främst de historiska. Denna är även historisk, den utspelar sig under senare hälften av 1800talet. Det börjar med att Bengali skall få besök av en engelsk Lord. Bengali är ju ett afrikanskt land som, under denna tid står under Brittiskt styre. Guvernören Stamford har moderniserat landet och byggt en ny järnväg. Det som är dystert är att man använt slavar till detta arbete och då slaveriet varit förbjudet i 35 år får Talif Nasif uppdraget att snabbt avsluta jobbet och sopa igen spåren från slavarbetet.


Det kunde säkert gått bra om inte Fantomens barn råkade ramla in i handlingen och reagerade på hur de svarta slavarna behandlades.

 

Lindahl är i toppform 1986, det är en av de bästa tecknarna i den svenska tidningens historia. Han kanske gjorde sig bättre i svartvit som tidningen var 1986, men jag köper färgläggningen om den bidrar till att locka fler läsare.


Nästa historia, Aeronauten är ett nytt dagstripp-äventyr skrivet av Tony DePaul och tecknat av den nyligen avlidne Paul Ryan (R.I.P.) 

Det börjar med att Gamle Moz drömmer en mardröm om Fantomen och att döden kommer till honom. Guran tycker att hans kompis ska stanna hemma ett tag. Men fantomen bekymrar sig inte över detta utan störtar snabbt iväg för att ta hand om några knarksmugglare. Han stoppar operationen men en amerikansk pilot lyckas undkomma:

 

Fantomen återvänder till de djupa skogarna och får snart besök av en gäst från det förflutna som sedan kommer att följa honom på resan för att stoppa resten av ligan. Jag har aldrig tidigare läst ett något så mystiskt äventyr av dessa två.



Det som jag också gillar är att man återfunnit Lee Falks humor.

Här har han slagit ner vakten till Knarksmugglar-kungens hus i New York.

   



Det sista äventyret, Den röda häxan av Lee Falk, Ray Moore och Wilson McCoy(1946) är inte lika bra som de tidigare, men jag ångrar inte att ha läst det. Det har en viss charm då Lee Falks egen dotter heter Valerie. Ray Moore är inte i sin bästa form som tecknare. Jag misstänker att han skissat och Wilson McCoy tuschat sidorna, men det är ändå mysigt att se hur denna lila fantom såg ut på söndagssidorna i USA på 40-talet.


 


Betyg totalt: en stark 4 på en 5-gradig skala.

100 sidor fin underhållning.


/Lars

Presentation


Jag jobbar som Maskinarbetare på Siljum Mekan. På min fritid tecknar jag serier och spelar gitarr. Spelar även bas i coverbandet "Complayners"

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards