Alla inlägg under juni 2016

Av Lars Andersson - 12 juni 2016 12:11

Sommarens läsning är här. Det är ett bra serieår för oss som gillar äventyrsserier både av det klassiska slaget och de moderna. Fantomen fyller 80 år som seriefigur och tidningen jubilerar med all rätt. Agent X9 är den andra tidningen som överlevt av den hög av titlar som fanns på 70- och 80-talet. Båda tidningarna kompletterar varandra på ett bra sätt. Fantomen kanske inriktar sig på en något yngre läsarskara. Agent X9 har alltid varit vuxnare på något sätt. Men båda tidningarna försöker få fram serier som de hoppas ska tilltala de fåtal serieläsare som finns i landet. Dessa tidningar är nog idag bättre än vad de någonsin varit. Litium är en ny tidning som jag inte skrivit något om. Jag gillar den men tror inte att den överlever mer än de 4 nummer som utlovats. För den som vill läsa modernare serier från den amerikanska marknaden rekommenderar jag den varmt. Om man missat de första numren kan man beställa alla 4 här:

http://www.dintidning.se/bocker/litium-seriepaket-4-nr/


Innehållet är skräck och mystik vilket också hör sommaren till. Kom bara ihåg att den riktar sig till vuxna läsare.


Nu till Agent X9 som var anledningen till att jag tänkte skriva idag. De senaste somrarna har de alltid gjort feta satsningar och det gillar jag. Serier passar som sagt bra att läsa denna årstid. I hängmattan en solig dag eller i stearinljusets sken då åskan mullrar och regnet smattrar mot rutan. Agent X9 sparar inte på krutet två 148-sidors tidningar blir det. Man trycker det bästa som finns i serieväg just nu och funkar inte den så är det nog lika bra att ge upp detta medium.

 

Vad är innehållet då?


Till att börja med den första delen av två av Luftslottet som sprängdes. Den fransk-belgiska serieversionen av Stieg Larssons Millenium-triologi. Det finns två versioner. Denna och en amerikansk. Jag läser båda och gillar dem. Det är märkligt att samma bok kan ge upphov till två helt olika tolkningar. Jag tror även ni som läst böckerna skulle uppskatta serierna. Den här blir billigare då den amerikanska versionen bara finns att köpa i albumform, denna har också mer fart i sig.

 


Den svenske serieskaparen Lars Krantz har också ett kort bidrag med i denna tidning. Teckningarna är njutbara, bara tanken att göra en serie med Krister Pettersson som polis är genialisk. Dock tycker jag att Lars borde få göra skräddarsydda avsnitt för tidningen istället för att plocka ut avsnitt från albumet Den svarta jorden. För den som inte läst hela serieromanen kan det bli lite obegripligt. Men å andra sidan kan det skapa en nyfikenhet som bidrar till att fler söker upp den och läser den.   http://shop.apartforlag.se/den-svarta-jorden-vandrande-stjarnor-1 

 

Den tredje serien är den klassiska Modesty Blaise fast här tecknad av Dick Giordano, jag har läst någon Läderlappsserie av honom för länge sedan, och han är skicklig. Kul att läsa Modesty med en vanlig serietidningslayout istället för de redigerade dagstripparna. Manusförfattaren är dock densamme som till den engelska dagsstrippen, Peter O'Donnell.

 



Den fjärde serien är den som gjorde att jag förlängde min prenumeration på Agent X9 igen. Velvet En ny amerikansk serie skapad av Brubaker(manus) Epting (teckningar) och Breitweser(färg). En tuff medelålders kvinna som ensam har fått en osynlig fiende att slåss mot. Den är precis som Krantz serie svår att hänga med i om man inte läst de tidigare episoderna, men de finns att köpa i samlad form av Apart förlag vilken jag också varmt rekommenderar. 

http://shop.apartforlag.se/velvet

 



Ni som inte vet vad ni ska läsa i sommar kan inte skylla på mig i varje fall.


/Lars


Presentation


Jag jobbar som Maskinarbetare på Siljum Mekan. På min fritid tecknar jag serier och spelar gitarr. Spelar även bas i coverbandet "Complayners"

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards