Direktlänk till inlägg 13 juli 2016

Ett besök på Mjödtjärnberget

Av Lars Andersson - 13 juli 2016 19:55

Vaknade klockan 8 imorse. Ännu en varm sommardag i Norrland. Termometern hade redan passerat 20 grader och solen sken.

Frun och dottern sov. Inte lönt att bråka med dom tänkte jag. Jag gör en utflykt till Mjödtjärnberget, några mackor, en korv och en kaffetermos. Behöver man mer för en fin dag?

Nu tänkte jag göra den utflykt jag tänkt på länge. Takräcket på bilen monterades för kanoten ska med. Jag tänker nämligen göra den resa som Gustapärsa och de som bodde i Mjödtjärn gjorde FÖRE de började bygga vägar.

Som Berta från Mjödtjärn berättade då hon skulle till skolan. "Först gick vi fem kilometer, sen åkte vi båt fem kilometer."

Den vägen med båt var över Bjursjön. Jag visste ju inte var de la till, men jag visste var vägen slutade den tiden och när vi åker bilvägen till Mjödtjärnberget ser vi Bjursjön hela tiden.

Klockan halvelva var kanoten, efter mycket om och men, i sjön. Jag siktade in mig på ett berg i horisonten som jag trodde var mjödtjärnberget, och började paddla.

 


Tanken var att jag skulle hitta utloppet där bäcken från Mjödtjärn rinner ut i Bjursjön.

Många bäckar var det i det området men jag for vidare. Till slut kom jag till ett väldigt kringlande inflöde, så kringlande att jag lämnade kanoten och gick.

 

I Robertsfors hade himlen varit klarblå men här mullrade åskan. Tor kanske också gjorde en utflykt till Mjödtjärnberget idag.

När jag kom upp var allt som vanligt. Smultron blir det nog så småningom men just nu var det bara kart.

 

Stubben i den viskande skogen fanns kvar

 

Jag fikade, drack det gudomliga vattnet från den 13 meter djupa brunnen. Jag la mig ner i gräset och såg hur det sista åskmolnet drog iväg. Ständigt mullrande men utan att stänka vatten, just här i varje fall.

 

Jag skrev några rader i gästboken, ritade en gubbe, gick en sväng runt gårdsplanen och sen bar det iväg hem.

På vägen hem var det sjöblött i Bygdsiljum. Det var tydligen här åskregnet fick falla.

En fin dag var det, men nog känns det i kroppen att man inte längre är någon ungdom.


 
 
Ingen bild

Jan

13 juli 2016 23:01

Bra bloggtext.

 
Ingen bild

Lars

14 juli 2016 10:48

Tack, Jan!
Ingen vidare klass på bilderna dock men jag hade bara min gamla Sony Erikson T280I :). Tänkte att det skulle vara en enkel presentation av ett ställe jag tycker fler borde besöka.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lars Andersson - 22 juli 2020 11:08

av Mats Källblad utgiven av Albumförlaget     De första avsnitten läste jag för ett år sedan i Galago och jag var nästan på väg att skaffa mig en prenumeration på tidningen. Den finns ju inte att köpa på vanliga affärer längre. Enda stället ...

Av Lars Andersson - 21 februari 2019 21:25


 

Av Lars Andersson - 6 maj 2017 20:15

Jag är både nyfiken och intresserad som rädd och obekväm i att göra en självbiografisk serie. Här är en kort strip som skulle kunna vara en början.        ...

Av Lars Andersson - 14 februari 2017 18:49

Nu har jag kommit över en riktig pärla. Nämligen de första serierna om Doctor Strange. Serier publicerade i den amerikanska tidningen strange tales från 1963-66. Skrivna av Stan Lee och tecknade av Steve Ditko. Samma team som skapade självaste spider...

Av Lars Andersson - 12 februari 2017 17:53

Det har gått bra. Suget har kommit över mig några gånger men nikotintuggummin fungerar. Givetvis ska jag fasa ut dessa också så småningom. Men än så länge får de hänga kvar. Den här gången kommer jag att fokusera på vanan i första hand och nikotinb...

Presentation


Jag jobbar som Maskinarbetare på Siljum Mekan. På min fritid tecknar jag serier och spelar gitarr. Spelar även bas i coverbandet "Complayners"

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards