Alla inlägg den 22 juli 2020

Av Lars Andersson - 22 juli 2020 11:08

av Mats Källblad

utgiven av Albumförlaget

 


De första avsnitten läste jag för ett år sedan i Galago och jag var nästan på väg att skaffa mig en prenumeration på tidningen. Den finns ju inte att köpa på vanliga affärer längre. Enda stället jag kan tänka mig är pressbyrån i Umeå. 


Nu är inte det övriga innehållet i Galago så lockande för mig. Jag läste tidningen regelbundet från mitten av 80-talet till början av 90. Men när skaparna som jag gillade försvann från tidningen, sa jag upp den. Tyvärr är läget med Galago detsamma nu, men nog kommer jag att köpa ett nummer då och då, som ett stöd till något annorlunda och proggresivt i Serie-Sverige och som att hälsa på en gammal vän. Nog om Galago, det var inte den jag skulle skriva om, det var bara där jag upptäckte Mats Källblad och hans serie Polly.


Jag hade det nästan på känn att det skulle gå att återstifta bekantskapen, och så blev det. Nu har Albumförlaget gett ut albumet. med hårda pärmar och snyggt färgtryck.


Polly är en tjej som växer upp i utkanterna av ett mindre samhälle. I en förfallen gård med alkoholiserad mor har hon sin trygghet i sin äldre bror, som tyvärr omkommer i en bilolycka redan på första de sidorna.

 

Han har dock lärt henne det grundläggande i hur man klarar sig i den här miljön. Hur man besvarar hatiska och sexistiska kommentarer och hur man mekar i en bil. Bilderna av det förflutna dyker upp eftersom hon ställs inför olika situationer.

 


Berättelsen känns äkta, kanske för att jag själv sett de här miljöerna på nära håll. En miljö där det är en kamp att vara annorlunda men också där äkta vänskap och rock'n roll har en bra grogrund. 


Teckningarna är fyllda med fart, men Källblad kan även återge stämningar och känslor på ett berörande sätt.


Det här är nog en av de bästa svenska serierna jag har läst på länge. Den får 5+ på en femgradig skala och jag hoppas att det blir en fortsättning.

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Jag jobbar som Maskinarbetare på Siljum Mekan. På min fritid tecknar jag serier och spelar gitarr. Spelar även bas i coverbandet "Complayners"

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2020
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards